014 63 97 30 info@wzga.be

Beleidsplan

Schermafbeelding 2024 06 03 124107 v2

BELEIDSPLAN 2024 - 2029

Actieplan 2024-2025

 

Schermafbeelding 2023 12 12 154538 v3

Missie en visie

Onze missie en visie legt heel duidelijk de richting en focus van onze organisatie vast. Beide geven duidelijkheid over waar WZGA naartoe wil en wat ons doel is. WZGA creëert zo een sterke identiteit en een sterke organisatiecultuur. Het laat zien waar we als organisatie voor staan en wat onze kernwaarden zijn.

De missie en visie dienen als basis voor besluitvorming en strategieontwikkeling. Ze dienen als leidraad bij het nemen van belangrijke beslissingen en het bepalen van de koers van de organisatie op lange termijn.

WZGA wil de missie en de visie van onze organisatie succesvol implementeren. Alle medewerkers begrijpen de kernwaarden en passen deze toe in hun dagelijkse werkzaamheden waardoor een consistente en gerichte aanpak wordt bevorderd.

De strategische richting en doelen van de organisatie kunnen door de implementatie van de missie en visie gedefinieerd en bevorderd worden. De betrokkenheid van medewerkers wordt vergroot waardoor ze meer gemotiveerd zijn om bij te dragen aan het realiseren van de organisatiedoelen.

De missie en visie wordt gebruikt als communicatiemiddel naar externe stakeholders, zoals bewoners, families en de lokale samenleving. Ze tonen de toegevoegde waarde en het maatschappelijk belang van onze organisatie, wat kan bijdragen aan een positief imago en vertrouwen.

Een duidelijke missie en visie zorgt voor het aantrekken en behoud van talentvolle medewerkers die zich kunnen identificeren met de missie en de visie.

  • Er wordt bewustzijn gecreëerd bij onze medewerkers door de missie en visie duidelijk te communiceren en te hanteren tijdens alle overlegmomenten.
  • De missie en visie wordt geïntegreerd in het beleid en de procedures van onze organisatie. Deze dienen als richtlijn bij het nemen van beslissingen.
  • Medewerkers krijgen de juiste training en ontwikkelingsmogelijkheden om de missie en de visie te ondersteunen.
  • Jaarlijks wordt er door alle afdelingen/clusters een actieplan opgesteld om doelen te bereiken die overeenkomen met de missie en de visie.
  • Er wordt een cultuur gecreëerd waarin medewerkers worden betrokken en bijdragen aan het realiseren van de missie en visie.
  • Manieren om medewerkers te ‘belonen’ en te erkennen voor hun bijdragen aan het implementeren van de missie en visie zullen geïdentificeerd worden.
  • Er wordt regelmatig gecommuniceerd naar medewerkers, bewoners, familie en andere belanghebbenden zodat zij op de hoogte zijn van de voortgang en de successen met betrekking tot de missie en visie.
  • Meetbare indicatoren worden ontwikkeld om de voortgang op te volgen en regelmatig te evalueren.
Schermafbeelding 2023 12 12 154751

Kwaliteitsbeleid

WZGA streeft naar een goed uitgewerkt kwaliteitsbeleid.

Een eerste belangrijke doelstelling hierbij is de stijging van de tevredenheid van onze bewoners. Het behoud of verbeteren van de kwaliteit van leven staat hierbij centraal. Dit kan leiden tot positieve mond- tot mondreclame en een sterke positie als woonzorgcentrum. Het vergroot het vertrouwen dat mensen hebben in onze organisatie en kan daardoor onze reputatie versterken.

Eveneens moet het kwaliteitsbeleid zorgen voor efficiëntere processen, minder verspilling van tijd, middelen en vermindering van de kosten. Hierdoor kan WZGA effectiever en financieel positiever werken.

We streven continu naar verbetering. Dit kan leiden tot innovatie, een aangenamere woon- en leefomgeving, betere zorgverlening en daardoor een sterkere positie als woonzorgcentrum.

Als laatste zorgt een goed kwaliteitsbeleid ervoor dat WZGA voldoet aan de wet- en regelgeving. Dit voorkomt problemen tijdens inspecties en eventuele sancties.

  • Een team van betrokken medewerkers uit verschillende afdelingen zal samen gesteld worden om het kwaliteitsbeleid verder te ontwikkelen en te implementeren. Dit team moet representatief zijn voor onze organisatie en moet beschikken over de nodige expertise en vaardigheden.
  • Een kwaliteitshandboek zal doorontwikkeld worden op basis van de noden en behoeften van de organisatie en conform de geldende wet- en regelgeving. Dit handboek is eenvoudig toegankelijk voor alle medewerkers en wordt bijgewerkt wanneer nodig.
  • Alle medewerkers zullen training krijgen om op de hoogte te zijn van dit kwaliteitsbeleid en de daarbij horende procedures en werkvoorschriften.
  • Processen voor kwaliteitscontrole zullen ontwikkeld en geïmplementeerd worden om ervoor te zorgen dat de vastgestelde normen en procedures worden nageleefd. Interne en externe audits worden uitgevoerd, meetinstrumenten worden opgezet en feedback van bewoners en medewerkers wordt verzameld.
Schermafbeelding 2024 03 18 152245 v2

HR-beleid

Met een excellent HR-beleid beoogt WZGA het aantrekken, behouden en ontwikkelen van talent. Het verbeteren van prestaties en het creëren van een positieve werkomgeving voor zowel medewerkers als de organisatie wordt hierdoor bevorderd.

De juiste mensen worden aangetrokken voor openstaande functies. Dit leidt tot betere prestaties, hogere productiviteit en minder personeelsverloop.

Het HR-beleid biedt mogelijkheden voor training, opleiding en professionele ontwikkeling van onze medewerkers. Dit helpt hun vaardigheden te verbeteren, hun potentieel te benutten en gemotiveerd te blijven.

Door middel van functioneringsgesprekken, doelstellingen en feedback kan het HR-beleid medewerkers helpen om hun prestaties te verbeteren en hun doelen te bereiken. Dit leidt tot een hogere productiviteit en betere resultaten voor onze organisatie.

Er wordt een positieve werkomgeving gecreëerd waarin medewerkers zich betrokken en gewaardeerd voelen. Dit leidt tot een verhoogde tevredenheid bij medewerkers wat op zijn beurt kan leiden tot betere prestaties en een hogere bewonerstevredenheid.

Het HR-beleid richt zich op een transparante communicatie tussen de medewerkers en het management van WZGA. Dit vermindert misverstanden, bevordert de samenwerking en creëert een cultuur van transparantie en vertrouwen.

  • De huidige HR-strategie wordt in kaart gebracht, de domeinen die verbetering nodig hebben worden geïdentificeerd. Bijkomend zal een grondige analyse uitgevoerd worden van de behoeften van zowel het management als de medewerkers om te bepalen welke HR-prioriteiten moeten worden aangepakt.
  • Duidelijke doelstellingen en meetbare resultaten zullen opgesteld worden zodat de impact kan geëvalueerd worden en verbeteringen kunnen worden doorgevoerd.
  • Een wervings- en selectieprocedure zal worden ontwikkeld en geïmplementeerd. Deze procedure moet ervoor zorgen dat de juiste mensen met de juiste vaardigheden en fit binnen onze organisatie worden aangetrokken.
  • Exitgesprekken zullen met alle medewerkers die onze organisatie verlaten gevoerd worden. Hierdoor verkrijgen we waardevolle inzichten en identificeren we mogelijke verbeterpunten voor het behoud van medewerkers.
  • Medewerkers krijgen de kans om via een uitgewerkte portfolio doelen te stellen en regelmatig feedback te krijgen. Prestaties worden beoordeeld en werkpunten worden op een transparante manier besproken. Alle actieve medewerkers worden in deze
    cyclus mee genomen en verkrijgen hierdoor een persoonlijke portfolio.
  • Een effectief vormingsprogramma wordt ontwikkeld en zal medewerkers in staat stellen hun vaardigheden en kennis voortdurend te verbeteren en kunnen zich zo verder ontwikkelen binnen onze organisatie. We komen als organisatie tegemoet aan het vooropgestelde wettelijk recht op vorming. WZGA registreert de gevolgde opleidingen en de daarbij horende opleidingsuren consequent voor elke medewerker in het Federal Learning Account. Dit stelt zowel WZGA als onze medewerkers in staat de individuele sectorale opleidingsrechten te beheren en bij te houden.
  • Communicatiekanalen en -processen worden ontwikkeld en dit zowel top-down als bottom-up. Zo zijn medewerkers op de hoogte ven het HR-beleid en kunnen ze hierover hun mening formuleren.
  • Het onboarding proces wordt verder geoptimaliseerd en geïmplementeerd. Nieuwe medewerkers krijgen de nodige informatie en ondersteuning tijdens hun eerste dagen in onze organisatie en worden opgeleid waar nodig. Ze worden verder begeleid bij elke stap tijdens hun integratie. Het onboarding proces en de portfolio schuiven naadloos in elkaar.
  • We zetten actief in op een positief aanwezigheids- en re-integratiebeleid. Hiermee beogen we een gezonde en productieve werkomgeving, een vermindering van ongeoorloofd verzuim en vergroten we de betrokkenheid en tevredenheid van medewerkers. We streven naar een kortdurend ziekteverzuim (minder dan een maand) van minder dan 5%, welke het gemiddelde is voor de sector.
  • Het team van coördinatoren is verantwoordelijk voor het uitvoeren van de maatregelen beschreven in de CAO arbeidsdeal en zorgt ervoor dat de kredieturen van onze medewerkers niet hoger oplopen dan toegestaan in de referentieperiode van 13
    weken. Tevens zorgen zij ervoor dat de medewerkers geen kredieturen presteren die recht geven op overloon tenzij de dienstcontinuïteit op geen enkele andere manier kan gegarandeerd worden. De historische tellers (niet vereffende meeruren gemaakt voor mei 2023) worden ten laatste tegen 31/12/2025 weggewerkt in samenspraak met de medewerker.
  • De effectiviteit van het HR-beleid zal regelmatig worden geëvalueerd door middel van feedback van medewerkers, vooropgestelde indicatoren en benchmarking met andere organisaties.
Schermafbeelding 2024 02 13 145339

Expertise opbouwen

Binnen WZGA zetten we in op het ontwikkelen van expertise in het kader van ouderenzorg. Dementie, palliatieve zorg, ouderdoms- en lichamelijke problematieken zijn slechts enkele voorbeelden van de domeinen waarin we willen excelleren.

Het ontwikkelen van expertise stelt onze medewerkers in staat om hun vaardigheden en kennis te vergroten wat leidt tot betere prestaties zowel op individueel als organisatorisch niveau. Experts werken efficiënter, kunnen complexe problemen oplossen en hoogwaardige resultaten leveren.

Expertise stimuleert innovatie en creativiteit in onze organisatie. Medewerkers met diepgaande kennis en ervaring kunnen nieuwe ideeën genereren, nieuwe benaderingen ontwikkelen en nieuwe oplossingen bedenken. Dit leidt tot verbeterde processen welke bijdragen aan het wonen, leven en zorgen voor onze bewoners.

Medewerkers met expertise hebben diepgaande kennis van hun vakgebied/domein. Ze verspreiden deze kennis binnen de organisatie waardoor processen worden gestroomlijnd, fouten worden verminderd en kosten worden bespaard.

Bijkomend kunnen andere medewerkers profiteren van de kennis en ervaring van de experts. Dit bevordert de teamontwikkeling, verbetert de samenwerking en creëert een leeromgeving waarin medewerkers zich goed voelen.

Door het opbouwen van expertise wordt WZGA erkend als betrouwbare en vertrouwde organisatie binnen de ouderenzorg wat zowel nieuwe bewoners als medewerkers aantrekt.

  • Relevante opleidingen en bijscholingen zullen georganiseerd of gevolgd worden door alle medewerkers.
  • Referentiepersonen in bepaalde domeinen van de ouderenzorg zoals dementie, palliatieve zorg, valpreventie zullen blijvend opgeleid worden. Zij zullen hun expertise uitdragen zowel binnen als buiten onze organisatie.
  • Ervaring in de praktijk door te werken met ouderen met verschillende problematieken zal de kennis van onze medewerkers vergroten en de verschillende aspecten van de ouderenzorg leren begrijpen.
  • Het lezen van relevant onderzoek en literatuur zal ervoor zorgen dat we op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen binnen de ouderenzorg.
  • WZGA zal een netwerk opbouwen (zie doelstelling 5) binnen de gemeente Arendonk van professionals binnen de ouderenzorg. Dit zal ons in staat stellen om van elkaar te leren, informatie uit te wisselen en samen te werken aan de beste zorg voor ouderen.
Schermafbeelding 2023 12 13 075609

Partner in een netwerk

WZGA streeft ernaar partner te zijn in het netwerk van zorgaanbieders in Arendonk. We willen helpen bij het ontwikkelen en onderhouden van een zorgnetwerk waarin verschillende organisaties en disciplines samenwerken. We willen een actieve rol spelen in het verbeteren van de kwaliteit van ouderenzorg binnen dit netwerk.

We werken samen met andere (partner)organisaties om een gecoördineerd zorgaanbod te creëren. Er wordt relevante informatie verzameld en gebruikt om de zorg- en ondersteuningsbehoeften van ouderen in Arendonk in kaart te brengen. Op basis daarvan
kunnen voorstellen en initiatieven opgezet worden om aan deze behoeften tegemoet te komen. Op deze manier kunnen gezamenlijke doelen gesteld worden om de kwaliteit van leven, zorgen en ondersteuning voor de ouderen in Arendonk te optimaliseren. Dit kan gaan over het ontwikkelen van beleid en richtlijnen, het implementeren van nieuwe zorgprogramma’s of het organiseren van training en scholing voor zorgverleners.

WZGA vertegenwoordigt mee de belangen van ouderen in Arendonk en daarbuiten.

  • WZGA neemt actief deel aan de overlegmomenten ‘professioneel netwerk zorgverleners Arendonk, PNZA’. Er zal steeds een vertegenwoordiger vanuit onze organisatie deelnemen aan werkgroepen of projecten.
  • Voorstellen en initiatieven zullen binnen het netwerk opgezet worden door onze organisatie als deze kunnen bijdragen aan een verbeterde ondersteuning van ouderen in Arendonk.
  • Mogelijkheden tot training en scholing voor zorgverleners met betrekking tot bepaalde aspecten van de ouderenzorg waarin WZGA expertise heeft opgebouwd, zullen breed binnen het netwerk aangeboden worden.
Schermafbeelding 2024 02 14 192513

Een financieel gezonde organisatie

WZGA streeft naar een gezonde, stabiele financiële situatie om voldoende middelen te hebben voor investeringen in kwaliteitsverbeteringen en toekomstige groei.

Om dit te bekomen, is het belangrijk om een 10-jaren begroting op te stellen en regelmatig de financiële prestaties te analyseren en bij te sturen. De initiatiefnemers zorgen ervoor dat er financiële ruimte is om dit meerjarenplan uit te werken.

Door kosten te beheersen, de bezettingsgraad te verhogen, financiering te optimaliseren en administratieve efficiëntie te verbeteren, zal de kans vergroten om WZGA minstens breakeven te laten draaien.

  • Elk kwartaal gebeurt er een analyse van de cijfers welke getoetst worden aan de begroting en het financieel meerjarenplan. Operationele kosten worden in detail bekeken, mogelijkheden om deze te verminderen worden geïdentificeerd en geïmplementeerd. Dit bevat onder meer een optimalisatie van de personeelsbezetting en het aankoopbeleid van goederen en diensten.
  • Er wordt steeds gestreefd naar een zo hoog mogelijke bezettingsgraad en een optimale zorgzwaarte tussen de 80 en 85%.
  • WZGA benut de financieringsstromen optimaal. Een constante monitoring van de subsidiekanalen zijn daarbij cruciaal en worden dan ook tweewekelijks opgevolgd tijdens het managementcomité.
  • WZGA zet maximaal in op extra te verwerven financiële middelen en/of ondersteuning door in te spelen op projectoproepen, gebruik te maken van fondsen en in te schrijven op experimentele trajecten.
  • Effectieve administratieve systemen en processen om de operationele efficiëntie te verbeteren worden geïdentificeerd en geïmplementeerd.